"מרחב בטוח" נגד ביקורת על איסלם ואיסלאמיזם.

מיירם נאמזי היא פעילת זכויות אדם חילונית. איראנית לשעבר שמשפחתה ברחה מאירן לאחר המהפכה האיסלאמיסטית. היא ידועה בעיקר עקב ביקורתה על האיסלאמיזם כתנועה פוליטית, ועל הצנזורה שהוא מנסה להפעיל גם במערב.

"התא ההומניסטי"(חילוני/אתאתיסטי) באוניברסיטת גולדסמית' בלונדון הזמין אותה לתת הרצאה. "התא האיסלאמי" התנגד והגדיר אותה "איסלאמופובית". היא הגיעה לתת את ההרצאה. נושא ההרצאה הוא "כפירה, חילול השם וחופש הביטוי בעידן דעא"ש". ההרצאה נסובה בעיקר על כך שביקורת כלפי האיסלאמיזם והאיסלם אינה איסלמפוביה ואינה גזענות כלפי מוסלמים אלא אף להפך: מי שהכי סובלים מהתאוקרטיות של המדינות המוסלמיות ומהרצון של מוסלמים במערב ליצור ולכפות על מוסלמים "חוקי שריעה" הם מוסלמים ככלל ונשים מוסלמיות בפרט.

חברי "התא האיסלאמי" מגיעים ומפריעים להרצאה. הוידיאו המלא נמצא כאן.

אירועים בולטים:

12:22 – סטודנט מכריז "Safe Space" לאחר שדורש שיפסיקו לצלם (אירוע ציבורי שהודיעו מראש שיצולם) ומאריים אומרת לו "Be Quiet Or Get Out". הוא ממשיך ואומר לה שהיא עסוקה ב "Intimidation".

13:48 – שוב, אותו סטודנט מכריז "Safe Space"

14:40 – אחד מחברי התא ההומניסטי אומר לסטודנט המפריע (שממשיך להפריע) "Shut The Fuck Up". זה גורם לסטודנט אחר מהתא המוסלמי לקום ולהתלונן על זה, באופן אפקטיבי עוצר את ההרצאה. זה ממשיך. מאריים ממשיכה את ההרצאה בכל מקרה בצעקות.

35:19 – אחד הסטודנטים המוסלמים קם ומכבה את המקרן. סטודנטית מוסלמית מבקשת ממאריים סליחה על ההתנהגות שלו. מאריים אומרת לה שהיא לא צריכה להתנצל בשמו. ושהיא שמחה שהיא רואה את זה כי זה מוכיח את הטענות שלה יותר טוב מכל דבר שהיא יכולה לומר.

47:00 – סטודנט (לא נראה איסלאמי) רוצה להגיב ומדבר בין השאר על זה שכשהוא היה באוניברסיטת ליברפול "We had to invoke safe space too"

1:21:45 – אחד הסטודנטים המוסלמים יוצא החוצה ותוך כדי מכבה את האור באולם


 

ההרצאה ממשיכה באופן כמעט סביר בשאר הזמן, עם סשן שאלות ותשובות ארוך שמתנהל בעיקר בין מאריים לסטודנטיות מוסלמיות. כרגיל באירועים מסוג כזה במקום שאלו יהיו שאלות זה בעיקר נאומים. לפעמים קצת קשה להבין מה הן בדיוק אומרות בגלל הפרעות/ווליום נמוך וכד'. בערך ב-01:06:30 אחת הסטודנטיות אומרת משהו כמו "שהיום כולם יודעים ש-11/9 ודעאש הם יצירה מערבית" (מי שמצליח להבין בדיוק מה היא אומרת – אשמח אם יאמר לי).
החוט המרכזי שעובר בנאומי-שאלות של הסטודנטיות הוא שהן לא מבינות למה מותר למאריים לדבר על זה. למה מותר לה לבקר את האיסלם כדת או איסאלמיזם כתנועה פוליטית. חלק מהן מסייגות עם "אני מכבדת את זכותך לומר את הדברים אבל…" . הן כל הזמן שואלות "Why can you offend?" בהטיות שונות.
מאריים משיבה כי יש לעשות הבחנה חשובה בין ביקורת על אנשים לביקורת לגבי רעיונות – שאף רעיון לא יכול להיות חסין מביקורת. היא נותנת את עצמה כדוגמא – היא קומוניסטית ואתאיסטית וגם אם ביקורות על קומוניזם או אתאיזם יכולות להעליב אותה, זה בוודאי לא אומר שאסור לבקר את הרעיונות האלו. היא גם אומרת – מדוע כהני דת מוסלמים יכולים לומר שחילונים הם כופרים, שהם ילכו לגיהנום, שנשים לא צנועות הן רעות – אבל אני לא יכולה להגיב על זה? באופן כללי היא טוענת כי איסלאמיזם הוא "ימין-דתי", בדומה לנוצרי ויהודי – והיא לא אוהבת ימין דתי נקודה.

לאחר האירוע, חברי התא ההומוניסטי וחלק מחבריה של מאריים טענו כי הם קיבלו איומי מוות. תאים פוליטיים שונים הגיבו לאירוע ב"סולידריות עם הסטודנטים המוסלמים". כך למשל, התגובה המלאה של ה"תא האיסלאמי":

"התא האיסלאמי בגולדסמית' רוצה לגנות באופן קטגורי את ההטרדה המרושעת של חברינו, גברים ונשים גם יחד, על ידי התא ההומוניסטי. ביום שני, 30/11, סטודנטים בגולדסמית', יחד עם אנשים מחוץ לאוניברסיטה, נכחו באירוע שאורגן על ידי התא ההומוניסטי בשם "כפירה, חילול השם וחופש הביטוי בעידן דעאש". התא ההומוניסטי הזמין את מאריים נאמזי, איסלמפובית ידועה, להרצות באירוע. למרות בקשותינו המנומסות כי ישקלו מחדש. האוניברסיטה צריכה להיות מרחב בטוח (safe space) לכל הסטודנטים. עמדות איסלמפוביות כמו אלה של מאריים יוצרות אקלים של שנאה וגזענות כלפי סטודנטים מוסלמים.

סטודנטים מוסלמים שנכחו באירוע זועזעו ונחרדו מהצהרותיה של נאמזי, והביעו את מחאתם לקריקטורות הלא מכבדות של הנביא מוחמד (עליו השלום והברכה). לאחר מכן הסטודנטים הללו חוו אלימות והתעללות על ידי חברי התא ההומוניסטי ואנשי הביטחון של האוניברסיטה. כמה סטודנטים אפילו הוצאו בכח מן האולם.

לאחר האירוע, אנשים שנכחו בו הפיצו בטוויטר תמונות של סטודנטים מוסלמים ללא אישורם, יחד עם המצאות ושקרים לגבי איומים ברצח.

אנו רוצים להבהיר שסטודנטים מוסלמים לא איימו ברצח. זהו שקר שנוצר על ידי תומכים של התא ההומניסטי ונאמזי בניסיון לעוות את האמת ולהמשיך את הדחיקה לשוליים של סטודנטים מוסלמים בכך שהביעו את מחאתם נגד הצהרות ותמונות פוגעניות.

אוניברסיטה צריכה להוות סביבה בטוחה לכל הסטודנטים בה, כולל סטודנטים מוסלמים – בטח בזמנים רגישים אלו. דברי שנאה המעודדים איסלמפוביה כפי שנאמרים על ידי נאמזי והתא ההומניסטי יכולים להוביל להשלכות קשות ואלימות כלפי סטודנטים מוסלמים באוניברסיטה. מוסד אוניברסיטאי צריך לשים בראש סדר העדיפויות שלו את ביטחון הסטודנטים ולנקוט פעולות שיבטיחו כי סטודנטים אינם מאויימים ומוטרדים באינטרנט או בקמפוס."

"התא הפמיניסטי" באוניברסיטת גולדסמית' הצטרף לתא האיסלאמי בהצהרה:

"התא הפמיניסטי בגולדסמית' מביע את הסולידריות שלו עם התא האיסלאמי. אנו תומכים בהם בגינוי הפעולות של התא ההומניסטי ומסכימים כי אירוח איסלמפובית ידועה באוניברסיטה יוצר אקלים של שנאה."

"התא הלהטב"קי" באוניברסיטת גולדסמית' הצטרף גם הוא לתא האיסלאמי בהצהרה:

"בעקבות אירועים שהתרחשו לאחרונה, באינטרנט ומחוצה לו, אנו רוצים להביע את הסולידריות שלנו עם האחים והאחיות שלנו בתא האיסלאמי. אנו מגנים את התא ההומניסטי ותומכיהם על ההצהרות האיסלמפוביות שלהם, הגישה שלהם וההטרדה שהם נוקטים בה. אם הם(התא ההומוניסטי ותומכיהם, א.ק) מרגישים מאויימים, כדאי שהם יבחנו את בסיס האידיאולוגיה שלהם. אנו מוצאים כי נזק אישי וחברתי שמבוצע בשמו של "חופש הביטוי" הוא ראוי לגינוי ועובד כנגד רווחת הסטודנטים והסגל בקמפוס.

הניסיון האישי שלנו מראה כי חברי התא האיסלאמי תמיד היו מקסימים, סבלניים נחמדים ושוחרי שלום – גם בתור אנשים פרטיים וגם בתור ארגון.

אנו מקווים שהאירועים שהתרחשו יובילו לבחינה עצמית מחודשת של כל המעורבים, וגם של אלו שעמדו מן הצד. להיות בעלי ברית דורש התנצלויות, התמודדויות והבנה עמוקה מאיפה חוסר-נוחות נובע, כיבוד הפרטיות הנחוצה של מרחבים בטוחים ופתיחת הלב לבני אדם שונים מאיתנו.

כולנו יכולים להשתפר בנושאים האלה – זוהי חוויה יומית הגורמת לענווה ולא תגית"

 

אז מה היה לנו כאן? לטעמי זו דוגמא מופתית ל"חימוש" המסוכן שהוא תרבות ה-PC (מרחבים בטוחים, איסור להעליב ולבקר וכד') בתוך קרב הרעיונות. מסקנות נוספות ואחרות אני משאיר לקוראים.

פורסם ב-06/12/2015,ב-Uncategorized. סמן בסימניה את קישור ישיר. 3 תגובות.

  1. לא יודע, לאור התגובה של כל שאר התאים אולי היא באמת איסלמופובית. איך אתה היית מגיב למרצה שידבר נגד היהדות והיהודים?

    • אריאל קרלינסקי

      תראה/תקשיב לוידיאו. היא מדברת נגד האיסלם אבל בעיקר נגד איסלאמיזם. לא אומרת שום דבר נגד מוסלמים ואף להפך. איך הייתי מגיב למרצה שמדבר נגד יהדות? לא יודע, בטח לא קורא לו אנטישמי. מסכים אגב שגם יהודים אוהבים מאוד לזרוק "אנטישמי" לגבי הרבה ביקורות על הרעיונות שהם הדת. לא סותר.

    • יש קשר אידאולוגי בין כל התאים האלה, והוא אידאולוגיה מקרסיסטית-חברתית ששולטת כרגע מאד באוניברסיטאות באנגליה, ארה"ב, קנדה והרבה מדינות אחרות במערב. הרבה ממה שאתה כותב עליו מהזוית הכלכלית (אני עוקב אחריך בפייסבוק הרבה) הוא תוצאה של האידאולוגיה הזאת.

      בגדול, כל הארגונים האלה רואים את העולם דרך משקפיים קולקטיביסטיות של "מבני כוח", שבהם ל"מדוכא" מגיע עודף זכויות על ה"מדכא" – ללא כל קשר לערכים שהם מייצגים. המוסלמים כרגע נמצאים בראש הפירמידה, ולכן כל התנגדות לתפיסת העולם האיסלאמית מושכת התנגדות גם מפמיניסטיות (שמתנגדות ל"תרבות האונס" במערב, אבל מתעלמות מתרבות אונס אמיתית בעולם המוסלמי) ולהט"בים (שמתיימרים לקדם פתיחות ללהט"ב, אבל ימנעו מלבקר את האיסלם על זה). בארה"ב יש גם את השחורים.

      זו אינה מסורת ליברלית אלא מחטף שנמשך כבר כמה זמן, וגם יש לו ניצנים בארץ (כמה חבר'ה במרצ ובמחנה הציוני, ואירגונים פמיניסטיים). "פרוגרסיביים" לעומת "ליברלים" הוא המונח הכי מדויק שהצלחתי למצוא, והם שקועים עמוק במאבק עבור שיוון תוצאות לעומת שיוויון הזדמנויות (בארץ – "שמאל קיצוני" לעומת "שמאל ציוני").

      זה המאבק האידאולוגי כרגע, אבל הוא עדיין בחלקו הגדול לא לחלוטין מוגדר נכון. טראמפ הוא לא שמרן, לדוגמא, ובגלל זה רפובליקנים שונאים אותו. ברני סנדרס הוא לא ליברל, הוא פרוגרסיב. והעליה של שני אלה מיצגת לא רע את העליה של הפרוגרסיבים ואת תנועת הנגד הלא-לגמרי-ברורה לה (מן מיקס של ליברלים, שמרנים וליברטריאנים).

      עד כה, זה הסרטון הכי טוב שמצאתי שמדבר על ההבדלים בין הליברלים לפרוגרסיביים (הבחור ליברל בריטי, אבל מדבר בעיקר על אמריקה) – https://www.youtube.com/watch?v=zH0mPfR-K2U
      הוא מביא המון דוגמאות לאיך פרוגרסיבית מגדירים מחדש מילים ורומסים ערכים ליברליים.

      במאמר צד – עד כה משיחות שהיו לי חבר'ה שמגדירים עצמם פרוגרסיביים, כשאני מצליח לפתוח את הספגטי של התפיסה וכל המילים שהוגדרו מחדש (אונס, גזענות, חופש ביטוי, איסלאמופוביה, וכו'), הם לא באמת מאמינים בזה – הם ליברלים. אבל זה לוקח כמה שעות וכבר יש מסה קריטית באוניברסיטאות שמאפשרת לחץ חברתי וחוסר יכולת לצאת נגד זה.

כתיבת תגובה